דף הבית

היחידה הפסיכולוגית לאבחון, טיפול ושיקום 

היחידה היא מכון פרטי שהוקם בשנת 1977 מיוזמתו ובתמיכתו של אגף השיקום במשרד הביטחון, כיחידה לשיקום נוירופסיכולוגי, והיא מוכרת מאז גם בשם “היחידה הנוירופסיכולוגית”. במהלך השנים התרחבו תחומי התמחותה ופעילותה וכיום היא פועלת בשני מרכזים, בתל אביב ובירושלים, מוכרת על ידי משרד הבריאות להתמחות בפסיכולוגיה שיקומית, והינה ספק מוכר של משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי.

היחידה מתמחה באבחון, טיפול ושיקום אנשים הסובלים מתוצאותיהן של פגיעות מוחיות טראומטיות, מולדות-התפתחותיות, תסמונות בתר-חבלתיות (פוסט-טראומטיות) ונכויות על רקע גופני ונפשי.

הטיפול ביחידה מוצע גם לכלל האוכלוסייה – ילדים, מתבגרים, בוגרים וקשישים – המתמודדים במצבי התלבטות, שינוי או משבר נורמטיביים בחיים. 

ביחידה ניתנים שרותי אבחון (נוירופסיכולוגי, פסיכודיאגנוסטי, ליקויי למידה, הפרעות קשב), חוות-דעת לבתי משפט בהליכים רפואיים, אזרחיים ופליליים (נוירופסיכולוגיות, פסיכולוגיות ושיקומיות), אבחון ושיקום תעסוקתי, טיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים. 

צוות המטפלים הוא רב מקצועי וכולל פסיכולוגים מומחים ומתמחים – שיקומיים, קליניים, חינוכיים, רפואיים ופסיכיאטר . הצוות פועל במגוון רחב של שיטות טיפוליות ובהן טיפול נוירופסיכולוגי שיקומי, טיפול דינאמי קצר מועד, C.B.T, היפנוזה, P.E, E.M.D.R, S.E, ACT התערבות במשבר, טיפול משפחתי, טיפול זוגי ועוד.

הגישה הטיפולית המאפיינת את עבודת היחידה מבוססת על ראיית הצרכים הטיפוליים והשיקומיים בצורה רחבה ואינטגרטיבית. היא מתמקדת בשיפור התפקוד, ההתנהגות, המצב הרגשי-נפשי, הביטחון העצמי, העצמאות התפקודית ואיכות החיים של המשתקם והסובבים אותו.

תהליך השיקום דורש הסתגלות מחודשת המשלבת בין העצמת המשאבים והיכולות השמורות, לבין שיקום הכישורים הפגועים ו-“עקיפתם”, מתוך כיבוד המגבלות האישיות והסביבתיות. 

תוכנית הטיפול מותאמת אישית ומתייחסת להיבטים קוגניטיביים, רגשיים, משפחתיים, חברתיים ותעסוקתיים. הטיפולים עשויים להיות אישיים, זוגיים, משפחתיים, או קבוצתיים – חלקם קצרי מועד וחלקם ארוכי טווח. היקף הטיפול ותכיפותו נקבעים עפ”י שיקול דעת מקצועי, בהתאם לנסיבות ולצרכים ובשיתוף עם המטופל והגורם המממן.

במידת הצורך ניתנים שירותי היחידה גם בבית הפונה.

חברי הצוות משמשים גם כפסיכולוגים במוסדות משרד העבודה והרווחה ובהם “טללים” (דימונה), “לבצלר” (הרצליה), “נווה-מנשה” (עמק-חפר),  “מעון נכים” (נתניה), “מעון רוחמה” (כפר סבא).

בנוסף, הצוות הבכיר ביחידה נותן שירותי הדרכה מקצועית לפסיכולוגים מומחים ומתמחים ולמסגרות טיפוליות ושיקומיות – ציבוריות ופרטיות.

הפניה ליחידה 

שירותיה המקצועיים של היחידה ניתנים באופן פרטי או עפ”י הפנייתם ובמימונם של גורמים מוסדיים כמו אגף השיקום ואגף משפחות במשרד הביטחון, אגף שיקום-סיעוד במוסד לביטוח לאומי (כולל נפגעי פעולות איבה) חברות ביטוח באמצעות “פמי-פרמיום”.

Skip to content